Kesto: 45 min

Mielenilmaus: Saan kuulua!

Tehtävässä tutustutaan muun muassa sananvapauteen ja keskustellaan lasten ja nuorten äänen merkityksestä yhteiskunnassa. Lopuksi oppilaat suunnittelevat ryhmissä omat mielenilmauksensa haluamastaan aiheesta.


Ikäryhmä

Tehtävä:

Tutustukaa yhteisesti sivuihin Lapsen näkemysten kunnioittaminen (Lapsenoikeudet.fi) artikla 13 (lapsenoikeudet.fi) ja Mielipiteen- ja sananvapaus (Ihmisoikeudet.net) ja pohtikaa, mitä sananvapaudella tarkoitetaan. Millainen käytös on sananvapauden näkökulmasta hyväksyttävää? Entä milloin sananvapauden nimissä puhuminen voi olla loukkaavaa?

Osa 1: Yhteistä keskustelua

Keskustelukysymyksiä:

  • Mitä tarkoittaa lapsen ja nuoren oikeus kuulua?
  • Miksi on tärkeää, että lasten ja nuorten ääni kuuluu yhteiskunnassa?
  • Toivotteko, että lasten ja nuorten ääni huomioitaisiin yhteiskunnassa vielä paremmin? Missä tilanteissa ja millaisiin asioihin liittyen?
  • Millä tavoilla lasten ja nuorten ääni saataisiin paremmin kuuluviin yhteiskunnassa?

Osa 2: Ryhmiin jakautuminen ja mielenilmauksen valmistelu

Oppilaat jaetaan 4–5 hengen ryhmiin, joissa suunnitellaan kuviteltu mielenilmaus vapaavalintaisesta aiheesta. Jokainen ryhmän jäsen saa paperia ja kyniä ja suunnittelevat oman mielenilmauskyltin, jossa voi olla esimerkiksi kantaa ottava ilmaisu tai mielenilmaukseen liittyvä piirustus. Lisäksi ryhmän tulee keksiä mielenilmaukseen hokema tai iskulause ja keskustella, missä mielenilmaus pidettäisiin, jos se tapahtuisi todellisuudessa.

 Osa 3: Mielenilmaus, kylttien esittely ja keskustelua

Ryhmät järjestävät yksitellen oman mielenilmauksensa. Mielenilmauksen lopuksi oppilaat esittelevät yhdessä kylttinsä ja iskulauseensa sekä kertovat, missä he pitäisivät mielenilmauksensa ja miksi. Lopuksi voidaan keskustella yhteisesti mielenilmauksista esimerkkikysymysten avulla:

  • Oletko koskaan nähnyt mielenilmausta? Mihin aiheeseen mielenilmaus otti kantaa? Missä mielenilmaus tapahtui? Millaisia ihmisiä mielenilmaukseen osallistui?
  • Mitkä ovat mielestäsi tehokkaimmat keinot saada aikaan muutosta?
  • Miten voimme varmistaa, että lasten ja nuorten ääni kuuluu yhteiskunnassa?