Kesto: 30 min

Kertomus kuulluksi tulemisesta

Tehtävässä kirjoitetaan lyhyt kirjoitelma tilanteesta, jossa oppilas kokee tulleensa kuulluksi. Tehtävän tukena voi käytetään vuoden 2025 lapsen oikeus kuulua -teeman diaesitystä.


Ikäryhmä
Toteutustapa

Tehtävä:

Oppilaat kirjoittavat lyhyen tarinan tilanteesta, jossa he ovat tulleet kuulluiksi. Tehtävän tueksi käydään opettajan johdolla läpi vuoden 2025 diaesitys (pdf) , joka pohjustaa oppilaille, mitä kaikkea kuulluksi tuleminen voi tarkoittaa erilaisissa tilanteissa.

Tarinassa voi käyttää mielikuvitusta ja kuvata, mitä tapahtui, miten heitä kuunneltiin ja miltä se tuntui. Halutessaan voi myös keksiä kuvitteellisen tilanteen.

Apukysymyksiä:

  • Missä tilanteessa sinua kuunneltiin? (esim. kotona, koulussa, harrastuksessa)
  • Kuka kuunteli sinua? (esim. vanhempi, opettaja, ystävä)
  • Mitä sinä sanoit tai kerroit?
  • Miten kuuntelija reagoi siihen, mitä sanoit?
  • Miltä sinusta tuntui, kun sinua kuunneltiin?
  • Muuttuiko jokin asia sen jälkeen, kun sinua kuunneltiin?

Ladattavat materiaalit