Kesto: 30 min

Keskustelutehtävä: toisen saappaissa

Tehtävässä perehdytään lapsen oikeuksiin videon ja verkkosivujen avulla, jonka jälkeen keskustellaan pienryhmissä. Keskustelun tavoitteena on pohtia, miten oikeudet toteutuvat eritaustaisten lasten ja nuorten arjessa.


Tehtävätyyppi
Toteutustapa

Tehtävä:

Tutustukaa yhteisesti lapsen oikeuksiin katsomalla Unicefin Lapsen oikeuksien sopimuksesta -video  (2:57 min, Youtube.com) ja tutkimalla lapsenoikeudet.fi sivustoa.

Keskustelkaa yhteisesti:

  • Mikä on lapsen oikeuksien sopimuksen tehtävä ja millaisia oikeuksia sopimus takaa lapsille ja nuorille?
  • Mitkä ovat lapsen oikeuksien neljä perusperiaatetta?
  • Missä maissa lapsen oikeuksien sopimus pätee?
  • Ketä sopimus koskee?

Seuraavaksi oppilaille jaetaan roolihahmot:

  • Yläkoululainen

Asuu Suomessa ja käy yläkoulua. Kuuluu suomen- tai ruotsinkieliseen enemmistöön.

  • Vähemmistötaustainen lapsi

Asuu Suomessa ja käy yläkoulua. Kuuluu vähemmistöön, kuten saamelaisiin, romaneihin tai on perhetaustaltaan kotoisin Suomen ulkopuolelta (esimerkiksi vanhemmat ovat muuttaneet Suomeen ulkomailta).

  • Lapsi kriisialueella

Elää alueella, jossa on käynnissä kriisi, kuten sota tai vakava ilmastokriisi.

  • Lapsityöntekijä alhaisen tulotason maassa

Asuu maassa, jossa elinolot ovat heikot ja perheen toimeentulo edellyttää myös lasten työntekoa.

Kun jokaiselle oppilaalle on jaettu rooli, jakaudutaan noin 4 hengen ryhmiin siten, että jokaisessa ryhmässä on eri rooleja edustavia oppilaita.

Ryhmissä keskustellaan siitä, miten lapsen oikeudet toteutuvat roolihahmojen elämässä alla olevien esimerkkikysymysten avulla.

Esimerkkikysymykset:

  • Miten lapsen oikeudet toteutuvat roolihahmosi kohdalla? (Esim. oikeus koulutukseen, kotiin, terveyteen, lepoon, turvallisuuteen…)
  • Millaisia haasteita roolihahmosi kokee arjessa?
  • Tuleeko roolihahmosi kuulluksi yhteiskunnassa? Kenen toimesta tulee? Kenen toimesta ei?
  • Millaisiin ryhmiin tai yhteisöihin roolihahmosi kuuluu?
  • Kenen roolihahmon oikeudet toteutuvat mielestänne parhaiten? Miksi?
  • Miten aikuisten, kuten vanhempien tai päättäjien tulisi toimia, jotta roolihahmosi oikeudet toteutuisivat paremmin?

Lopuksi käydään yhteistä keskustelua: millaisia havaintoja ja ajatuksia eri rooleista nousi esiin eri ryhmissä?