Tehtävä:
Tutustukaa yhteisesti lapsen oikeuksiin katsomalla Unicefin Lapsen oikeuksien sopimuksesta -video (2:57 min, Youtube.com) ja tutkimalla lapsenoikeudet.fi sivustoa.
Keskustelkaa yhteisesti:
- Mikä on lapsen oikeuksien sopimuksen tehtävä ja millaisia oikeuksia sopimus takaa lapsille ja nuorille?
- Mitkä ovat lapsen oikeuksien neljä perusperiaatetta?
- Missä maissa lapsen oikeuksien sopimus pätee?
- Ketä sopimus koskee?
Seuraavaksi oppilaille jaetaan roolihahmot:
- Yläkoululainen
Asuu Suomessa ja käy yläkoulua. Kuuluu suomen- tai ruotsinkieliseen enemmistöön.
- Vähemmistötaustainen lapsi
Asuu Suomessa ja käy yläkoulua. Kuuluu vähemmistöön, kuten saamelaisiin, romaneihin tai on perhetaustaltaan kotoisin Suomen ulkopuolelta (esimerkiksi vanhemmat ovat muuttaneet Suomeen ulkomailta).
- Lapsi kriisialueella
Elää alueella, jossa on käynnissä kriisi, kuten sota tai vakava ilmastokriisi.
- Lapsityöntekijä alhaisen tulotason maassa
Asuu maassa, jossa elinolot ovat heikot ja perheen toimeentulo edellyttää myös lasten työntekoa.
Kun jokaiselle oppilaalle on jaettu rooli, jakaudutaan noin 4 hengen ryhmiin siten, että jokaisessa ryhmässä on eri rooleja edustavia oppilaita.
Ryhmissä keskustellaan siitä, miten lapsen oikeudet toteutuvat roolihahmojen elämässä alla olevien esimerkkikysymysten avulla.
Esimerkkikysymykset:
- Miten lapsen oikeudet toteutuvat roolihahmosi kohdalla? (Esim. oikeus koulutukseen, kotiin, terveyteen, lepoon, turvallisuuteen…)
- Millaisia haasteita roolihahmosi kokee arjessa?
- Tuleeko roolihahmosi kuulluksi yhteiskunnassa? Kenen toimesta tulee? Kenen toimesta ei?
- Millaisiin ryhmiin tai yhteisöihin roolihahmosi kuuluu?
- Kenen roolihahmon oikeudet toteutuvat mielestänne parhaiten? Miksi?
- Miten aikuisten, kuten vanhempien tai päättäjien tulisi toimia, jotta roolihahmosi oikeudet toteutuisivat paremmin?
Lopuksi käydään yhteistä keskustelua: millaisia havaintoja ja ajatuksia eri rooleista nousi esiin eri ryhmissä?