Tehtävä:
Oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat ryhmissä noin 3–5 minuutin mittaisen lyhytnäytelmän tai nukketeatteriesityksen, joka kertoo tilanteesta, jossa lapsen oikeus kuulua on uhattuna.
Esityksessä tulee näkyä:
- Ongelmatilanne, jossa lapsi tai lapset eivät koe kuuluvansa joukkoon, tai eivät koe tulevansa kuulluksi (esimerkiksi koulussa, harrastuksissa tai kotona)
- Ratkaisu ongelmaan (esimerkiksi apua pyytämällä, yhteisiä pelisääntöjä muuttamalla tai ongelmasta keskustelemalla)
Osa 1: Suunnittelua ja harjoittelua
Oppilaat jaetaan 3–4 hengen ryhmiin, joissa esitys suunnitellaan ja harjoitellaan ennen esittämistä. Suunnitteluvaiheessa oppilaat voivat suunnitella esityksensä juonen ja vuorosanat. Esityksissä voi käyttää apuna erilaista rekvisiittaa.
Osa 2: Esitykset ja yhteistä keskustelua
Lopuksi ryhmät esittävät valmiit esityksensä muulle luokalle.
Kun kaikki näytelmät on esitetty, voidaan keskustella yhteisesti:
- Millaisia tilanteita näytelmissä oli?
- Miten nämä tilanteet ratkaistiin?
- Oliko näytelmissä paljon yhtäläisyyksiä? Entä eroavaisuuksia?