Kesto: Projekti

Lapsen oikeuksien mediaseuranta

Oppilaat seuraavat viikon ajan eri medioita ja keräävät kaksi esimerkkijulkaisua, joissa käsitellään lapsen oikeuksia. Havainnoista kootaan tiivistelmä, jossa pohditaan sisältöjen merkitystä ja näkökulmia tukikysymysten avulla.


Tehtävä:

Oppilaat seuraavat eri medioita viikon ajan ja etsivät kaksi esimerkkijulkaisua siitä, miten lapsen oikeudet näkyvät julkisessa keskustelussa tai sisällöissä. Esimerkkejä voi etsiä esimerkiksi uutisista, sosiaalisesta mediasta, televisio-ohjelmista, YouTube-videoista tai muista mediakanavista.

Löytääkseen yksityiskohtaisempaa tietoa lapsen oikeuksista, voi vierailla esimerkiksi sivulla lapsenoikeudet.fi, tai @lapsenoikeudet Instagramissa ja TikTokissa (ikäraja 13 vuotta, TikTokin verkkoversio ei vaadi kirjautumista).

Oppilaat kirjoittavat 1–1,5 sivun tiivistelmän havainnoistaan. Kirjoitelmassa tulee kertoa, miten kukin esimerkkijulkaisu liittyy lapsen oikeuksiin ja miltä media-alustalta/-kanavalta esimerkkijulkaisu löytyi. Mikäli esimerkkijulkaisu löytyi verkosta, voi sisällön linkittää tiivistelmään.

Tukikysymyksiä kirjoittamisen tueksi:

  • Mihin lapsen oikeuteen julkaisuissa viitataan erityisesti? (esim. yksityisyyteen, turvallisuuteen, osallisuuteen, lepoon…)
  • Onko esimerkkijulkaisut mielestäsi positiivisia vai huolestuttavia? Miksi?
  • Kenen ääni julkaisuissa kuuluu? Kenen puuttuu?
  • Tunnistitko seurannan aikana medioita, jotka ovat selvästi suunnattu lapsille tai nuorille?
  • Herättikö joku julkaisu sinussa erityisiä tunteita tai ajatuksia? Miksi?