Kesto: 20 min

Meidän porukkamme sopimus

Tehtävässä keskustellaan apukysymysten avulla siitä, millainen on hyvä ryhmä. Keskustelun pohjalta laaditaan ryhmän yhteinen sopimus, johon kirjataan tärkeimmät arvot ja toimintatavat.


Tehtävä:

Ohjaaja alustaa tehtävän: Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus kuulua ryhmään ja osallistua yhteiseen toimintaan täysin omana itsenään. Lisäksi lapsilla ja nuorilla on oikeus kokoontua muiden ikätovereidensa kanssa esimerkiksi harrastusryhmissä ja vapaa-ajan toiminnan puitteissa. Siksi on tärkeää, että pohdimme yhdessä, millainen on ryhmä, jossa kaikilla on hyvä olla – ja miten me voimme itse vaikuttaa siihen, että meidänkin ryhmästämme tulisi entistä parempi paikka olla.

Ryhmä keskustelee yhteisesti siitä, millainen on hyvä ja turvallinen ryhmä, jossa kaikkien on hyvä olla seuraavien esimerkkikysymysten avulla. Jos ryhmän koko on suuri, voidaan jäsenet jakaa esimerkiksi kahteen ryhmään.

  • Mikä tekee juuri meidän ryhmästämme hyvän? Mitä voisi vielä kehittää?
  • Miten huomioimme erilaisia ajatuksia ja mielipiteitä ryhmässämme?
  • Miten toimimme, jos huomaamme jonkun kokevan olonsa ulkopuoliseksi?
  • Miten ratkomme erimielisyydet?
  • Miten voimme tukea toinen toistamme?
  • Miten varmistamme, että jokainen tulee kuulluksi?

Lopuksi kirjoitetaan koko ryhmän yhteinen sopimus, johon kirjataan esiin nousseita arvoja ja tapoja toimia. Jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa sopimuksen loppuun nimensä, nimikirjaimensa tai muun puumerkin merkiksi siitä, että sitoutuu tekemään ryhmästä turvallisemman ja paremman paikan kaikille.