Kesto: 10 min

Keskustelua digiturvallisuudesta

Tehtävässä keskustellaan ensin pareittain omista netinkäyttötavoista ja siitä, miten toimia, jos kohtaa haitallista sisältöä. Tämän jälkeen käydään koko luokan kanssa läpi digiliikenneturvallisuutta liikennevalomallin avulla. Opettaja voi heijastaa liikennevalot taululle ja käyttää oppilaiden kokemuksia keskustelun pohjana.


Tehtävätyyppi
Toteutustapa

Tehtävä:

Keskustellaan ensin parin kanssa:

  • Millaisia nettisivustoja, sovelluksia, videoita ym. mielellään käytät?
  • Mitä pitää tehdä, jos törmää johonkin itselle sopimattomaan asiaan netissä tai somessa?
  • Keneltä voi kysyä apua digiympäristössä liikkumiseen?

Keskustellaan sitten yhdessä opettajan kanssa kokemuksista. Käydään läpi yhteisesti perus digiliikenneturvallisuutta liikennevalojen avulla. Opettaja voi halutessaan piirtää tai pyytää oppilaita piirtämään taululle liikennevalot.

  • Punainen valo: Pysähdy!
    Oudon ja pelottavan, kielletyn ja ahdistavan sisällön eteen tullessa täytyy aina näyttää se aikuiselle. (Vinkki: Ota kuvakaappaus sisällöstä!)
  • Keltainen valo: Hidasta!
    Mietityttävän uuden asian kohdalla tulee jutella aikuisen kanssa.
  • Vihreä valo: Anna mennä!
    Tutun ja turvallisen sisällön kohdalla voi digisisällöstä nauttia turvallisesti.

(Lähde: Suojellaan Lapsia ry, Turvallisesti Digiliikenteessä Stop, Slow & Go Liikennevalojuliste (suojellaanlapsia.fi)