Varaktighet: 45 minuter

Demonstration: Jag har rätt att bli hörd!

I denna uppgift får eleverna bland annat lära sig om yttrandefrihet och diskutera betydelsen av barns och ungas röst i samhället. Avslutningsvis planerar eleverna i grupper sina egna åsiktsyttringar om önskat ämne.


Tehtävä:

Läs tillsammans webbplatserna Lapsen näkemysten kunnioittaminen – Lapsenoikeudet.fi och Mielipiteen- ja sananvapaus – Ihmisoikeudet.net och samtala om vad yttrandefrihet betyder. Vilket slags beteende är acceptabelt med tanke på yttrandefriheten? Och när kan det vara kränkande mot andra att tala i yttrandefrihetens namn? 

Del 1: Gemensam diskussion 

Frågor att diskutera: 

  • Vad innebär rätten att bli hörd för barn och unga
  • Varför är det viktigt att barns och ungas röst hörs i samhället?
  • Önskar du att barns och ungas åsikter skulle beaktas bättre i samhället? I vilka situationer och i hurdana frågor
  • På vilket sätt kan barn och unga bättre göra sig hörda i samhället?

Del 2: Indelning i grupper och förberedelse för en demonstration 

Eleverna indelas i grupper på 4–5 personer som planerar en inbillad demonstration om valfritt ämne. Varje medlem i gruppen får penna och papper för att göra en egen skylt för demonstrationen På skylten kan de till exempel skriva ett uttryck som tar ställning till något eller göra en teckning som beskriver deras åsikt. Därtill ska gruppen hitta på en slogan eller ett slagord för sin demonstration och diskutera var de skulle hålla sin manifestation om den skedde i verkligheten. 

Del 3: Åsiktsyttring, presentation av skyltar och diskussion 

Grupperna ordnar turvis sina åsiktsyttringar. I slutet av dem presenterar eleverna tillsammans sina skyltar och slagord och berättar var de skulle vilja hålla sin demonstration och varför. Till slut kan man hålla en diskussion om åsiktsyttringar med hjälp av exempelfrågor: 

  • Har du någonsin sett en åsiktsyttring eller demonstration? Vilket ämne tog demonstrationen ställning till? Var hölls den? Hurdana människor deltog i den? 
  • Vilka tycker du är de mest effektiva sätten att åstadkomma en förändring? 
  • På vilket sätt kan vi säkerställa att barns och ungas röst hörs i samhället?