Uppgift:
Vi får veta mer om barnets rättigheter i Unicefs video ”Om barnkonventionen” (2:49 min) och genom att läsa webbplatsen Barnets rättigheter.
Diskutera tillsammans:
- Vad är syftet med konventionen om barnets rättigheter och vilka rättigheter garanterar den för barn och unga?
- Vilka är de fyra huvudprinciperna i barnets rättigheter?
- I vilka länder gäller konventionen om barnets rättigheter?
- Vem gäller avtalet?
Därefter får eleverna olika roller:
- Högstadie-elev
Bor i Finland och går i högstadiet. Hör till den finsk– eller svenskspråkiga majoriteten av befolkningen.
- Ett barn med minoritetsbakgrund
Bor i Finland och går i högstadiet. Hör till en minoritet, t.ex. samerna, romerna eller har familjebakgrund i ett land utanför Finland (föräldrarna har t.ex. invandrat till Finland från ett annat land).
- Ett barn i ett krisområde
Lever i ett område med pågående kris, såsom krig eller allvarlig klimatkris.
- Barnarbetare i ett land med låg utkomst
Bor i ett land där levnadsförhållandena är svaga och där barn måste arbeta för att bidra till familjens utkomst.
När varje elev har tilldelats en roll indelas klassen i grupper på cirka 4 personer på så sätt att varje grupp har elever med olika roller. I gruppen diskuteras hur barnets rättigheter förverkligas i livet för de olika rollpersonerna.
Följande exempelfrågor används:
- På vilket sätt förverkligas barnets rättigheter för din rollperson? (T.ex. rätten att gå i skola, rätten till ett hem, hälsa, vila, trygghet…)
- Hurdana utmaningar möter din rollperson i sin vardag?
- Blir din rollperson hörd i samhället? Vem lyssnar på honom eller henne? Vem lyssnar inte?
- Hurdana grupper eller gemenskaper tillhör din rollperson?
- Vilken rollperson tycker bäst får sina rättigheter tillgodosedda? Varför?
- På vilket sätt bör vuxna, såsom föräldrar och beslutsfattare, agera för att din rollperson bättre får de rättigheter som tillhör ett barn?
Avslutningsvis diskuteras tillsammans: hurdana observationer och tankar lyftes fram i grupperna?