Varaktighet: 30 minuter

Samtalsuppgift: att leva sig in i en annan människas situation

I uppgiften får eleverna lära sig om barnets rättigheter med hjälp av en video och en webbplats. Efter det samlas eleverna i små grupper för att diskutera det de sett. Målet för diskussionen är att fundera hur rättigheterna tillgodoses för barn och unga som har en annorlunda bakgrund.


Uppgiftstyp
Utförande

Uppgift:

Vi får veta mer om barnets rättigheter i Unicefs video ”Om barnkonventionen (2:49 min) och genom att läsa webbplatsen Barnets rättigheter.

Diskutera tillsammans: 

  • Vad är syftet med konventionen om barnets rättigheter och vilka rättigheter garanterar den för barn och unga?
  • Vilka är de fyra huvudprinciperna i barnets rättigheter?
  • I vilka länder gäller konventionen om barnets rättigheter?
  • Vem gäller avtalet?

Därefter får eleverna olika roller: 

  • Högstadie-elev 

Bor i Finland och går i högstadiet. Hör till den finsk eller svenskspråkiga majoriteten av befolkningen. 

  • Ett barn med minoritetsbakgrund 

Bor i Finland och går i högstadiet. Hör till en minoritet, t.ex. samerna, romerna eller har familjebakgrund i ett land utanför Finland (föräldrarna har t.ex. invandrat till Finland från ett annat land). 

  • Ett barn i ett krisområde 

Lever i ett område med pågående kris, såsom krig eller allvarlig klimatkris. 

  • Barnarbetare i ett land med låg utkomst

Bor i ett land där levnadsförhållandena är svaga och där barn måste arbeta för att bidra till familjens utkomst. 

När varje elev har tilldelats en roll indelas klassen i grupper på cirka 4 personer på så sätt att varje grupp har elever med olika roller. I gruppen diskuteras hur barnets rättigheter förverkligas i livet för de olika rollpersonerna.

Följande exempelfrågor används: 

  • På vilket sätt förverkligas barnets rättigheter för din rollperson? (T.ex. rätten att gå i skola, rätten till ett hem, hälsa, vila, trygghet…)
  • Hurdana utmaningar möter din rollperson i sin vardag?
  • Blir din rollperson hörd i samhället? Vem lyssnar på honom eller henne? Vem lyssnar inte?
  • Hurdana grupper eller gemenskaper tillhör din rollperson?
  • Vilken rollperson tycker bäst får sina rättigheter tillgodosedda? Varför?
  • På vilket sätt bör vuxna, såsom föräldrar och beslutsfattare, agera för att din rollperson bättre får de rättigheter som tillhör ett barn?

Avslutningsvis diskuteras tillsammans: hurdana observationer och tankar lyftes fram i grupperna?