Kesto: 20 min

Keskustelua: Minä oppijana

Tehtävässä palautetaan mieleen omia oppimiskokemuksia ja pohditaan sitä, millainen oppija itse on. Oppilaat jaetaan 3–5 hengen pienryhmiin keskustelemaan aiheesta. Tämän jälkeen keskustellaan yhdessä oppimisen iloon ja motivaatioon vaikuttavista tekijöistä sekä siitä, mikä haittaa oppimista. Lopuksi oppilaat vastaavat viittaamalla tai liikkumalla luokassa erilaisiin opiskelutottumuksiin liittyviin kysymyksiin.


Ikäryhmä
Teema

Tehtävä:

Osa 1

Jaetaan ryhmä 3–5 oppilaan pienryhmiin. Oppilaat keskustelevat oppimiskokemuksistaan:

  • Millaisia mieleen jääneitä oppimiskokemuksia teillä on?
    • Millaisia positiivisia ja onnistumisen kokemuksia herättäviä oppimisen hetkiä muistat?
    • Millaisia negatiivisia oppimiskokemuksia muistat? Mikä tilanteessa meni pieleen ja jätti huonon maun suuhun?
  • Oletko itse opettanut tai ohjannut toisille jotakin? Mitä kokemuksesta jäi mieleen?

Osa 2

Jatketaan koko ryhmän kanssa yhteisesti keskustellen:

  • Mitä sellaisia asioita keksitään, jotka vaikuttavat positiivisesti oppimiseen ja pitävän yllä motivaatiota ja oppimisen iloa?
  • Mitä sellaisia asioita keksitään, jotka haittaavat oppimista?

Huom! Myös opettaja voi jakaa omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan – niin opettajana kuin oppijana.

Osa 3

Lopuksi vastataan viittaamalla tai esim. eri puolille luokkaa siirtymällä seuraaviin kysymyksiin.

Käsi ylös:

  • jos piirtelet mielelläsi samalla, kun opit uudesta asiasta
  • jos kuuntelet mielelläsi musiikkia samalla, kun teet läksyjä tai luet kokeeseen
  • jos opiskelun aloittaminen tuntuu monesti vaikealta
  • jos teet opeteltavista asioista omia muistiinpanoja
  • jos tuntuu hankalalta olla katsomatta puhelinta samalla, kun opiskelee
  • jos opiskelet mielelläsi kerralla pitkiä aikoja
  • jos opiskelet mielelläsi pienissä pätkissä
  • jos turhaudut helposti, kun jokin asia ei suju heti
  • jos uuden oppiminen niin koulussa kuin vapaa-ajalla ja harrastuksissa on mielestäsi yleensä kivaa