Varaktighet: Över 45 min

Digital enkätundersökning: data och diagram

Eleverna genomför i små grupper en Forms-enkät och samlar in svar från de andra eleverna. Resultaten kan genomgås senare till exempel under en matematiklektion.


Utförande

Uppgift

Obs!

Uppgiften utnyttjar Microsoft Forms-blanketten, vilket innebär att eleverna ska ha tillgång till verktygen i en Microsoft Office-miljö. Testa Forms-blanketten i förväg för att garantera en smidig användning. Det lönar sig också att testa uppgiften i arbetsgemenskapen innan den förverkligas. 

 

Eleverna indelas i små grupper på 3–4 personer som utarbetar en enkät på en Forms-blankett. Frågorna ska anknyta till temat Barnets rätt att höra till och höras. I slutet av uppgiften kan insamlad data genomgås under matematiklektionen. 

Del 1: Att hitta på frågor och uppgöra en Forms-blankett 

Eleverna hittar på fem flervalsfrågor under temat barnets rätt att höra till och höras, och utarbetar en Office Forms-enkät utgående från dem. 

En bra fråga är tydlig och entydig och har ett direkt samband med temat, dvs. barnets rätt att höra till och höras. Det är värt att påminna eleverna om att frågorna ska formuleras så att de kan besvaras antingen med instämmer, vet inte eller instämmer inte. I enkäten tillfrågas inte respondentens uppgifter. 

I uppgiften lönar dig sig att gynna Net Promoter Score -frågor eller flervalsfrågor, som lämpar sig för enkäter: 

  • I Net Promoter Score-frågorna är kan svarsalternativen vara: 10 = helt av samma åsikt och 1 = helt av annan åsikt.
  • I flervalsfrågorna kan svarsalternativen vara: av samma åsikt, vet inte, av annan åsikt.

Forms-enkäten bildar visuella diagram, som vid sidan av siffersvaren kan analyseras på matematiklektionen. 

Del 2: Insamling av data 

Eleverna lämnar klassrummet och samlar in svar på sina frågor av de andra eleverna. Forms skapar automatiskt en svarslänk/kod som kan delas ut till de andra till exempel under rasten. För att undvika att flera grupper går till samma klass kan varje grupp i förväg anvisas vissa klasser som de besöker. 

Om man besöker klasser under lektionen är det bra att påminna barnen om att de alltid ska be om lov av läraren innan de avbryter lektionen. Dessutom ska de i korthet presentera vad deras studie handlar om och för vilket ändamål svaren samlas in. 

Del 3: Behandling av resultaten 

Grupperna återvänder till klassrummet och presenterar sina numeriska data tillsammans. Under lektionen kan man titta på diagram som bildats av Forms och analysera dem.