Varaktighet: 20 minuter

Diskussion: Jag som en lärande person

I uppgiften reflekterar eleverna över sina egna lärandeupplevelser och funderar på vilken typ av lärandeprofil de har. Eleverna delas in i smågrupper om 3–5 personer för att diskutera ämnet. Därefter samtalar klassen gemensamt om faktorer som påverkar glädjen och motivationen i lärandet samt om vad som kan hindra lärandet. Avslutningsvis svarar eleverna på frågor om sina studievanor genom att räcka upp handen eller röra sig i klassrummet.


Uppgift:

I uppgiften kommer ni ihåg egna erfarenheter av inlärning och dryftar hurdan lärande person ni själva är.

Del 1

Ni delar upp gruppen i små grupper med 3–5 elever. Eleverna diskuterar sina erfarenheter av inlärning: 

  • Vilka erfarenheter av inlärning kommer ni ihåg? 
    • Vilka positiva stunder av inlärning och känsla av framgång kommer ni ihåg? 
    • Vilka negativa stunder av inlärning kommer ni ihåg? Vad gick fel och lämnade en dålig eftersmak? 
  • Har du själv undervisat eller handlett andra? Vad kommer du ihåg av din erfarenhet? 

Del 2

Ni fortsätter tillsammans med hela gruppen och diskuterar: 

  • Vilka saker kommer ni på som har en positiv inverkan på inlärningen och upprätthåller motivationen och glädjen i inlärningen? 
  • Vilka saker kommer ni på som stör inlärningen? 

Obs! Även läraren kan dela med sig av sina egna tankar och erfarenheter – både som lärare och som en person som lär sig. 

Del 3

Till sist svarar ni på följande frågor genom att räcka upp handen eller så ställer ni er i klassen i en ja- eller nej-grupp. 

Räck upp handen:

  • om du tycker om att rita samtidigt som du lär dig något nytt 
  • om du tycker om att lyssna på musik medan du gör läxor eller läser till ett prov 
  • om det ofta känns svårt att börja studera 
  • om du gör egna anteckningar om det som du ska lära dig 
  • om det är svårt att låta bli att titta på telefonen medan du studerar 
  • om du gärna studerar längre avsnitt på en gång 
  • om du gärna studerar i korta avsnitt 
  • om du lätt blir frustrerad när du inte genast kan något 
  • om du tycker att det i allmänhet är roligt att lära sig nytt både i skolan och på fritiden och i hobbyer