Varaktighet: 10 minuter

Diskussion om digital säkerhet

I uppgiften diskuterar eleverna först i par om sina egna internetvanor och hur man ska agera om man stöter på skadligt innehåll. Därefter går hela klassen tillsammans igenom digital trafiksäkerhet med hjälp av trafikljusmodellen. Läraren kan projicera trafikljusen på tavlan och använda elevernas erfarenheter som grund för diskussionen.


Uppgiftstyp
Utförande

Uppgift:

Eleverna diskuterar först med sitt par:

  • Vilken typ av webbplatser, applikationer, videor osv. vill du gärna använda?
  • Vad ska du göra om du stöter på något som är olämpligt för dig på nätet eller i sociala medier?
  • Vem kan du be om hjälp med att navigera i den digitala miljön?

Låt oss diskutera erfarenheter tillsammans med läraren. Ni går tillsammans igenom grundläggande säkerhet i digital miljö med hjälp av trafikljusen. Läraren kan välja att rita eller be eleverna rita trafikljus på tavlan:

  • Rött ljus: Stanna (Stop)!  
    När du ser ett märkligt, skrämmande, förbjudet och ångestskapande innehåll ska du alltid visa det för en vuxen. (Tips: Ta en skärmdump av innehållet!)
  • Gult ljus: Sakta in (Slow)!  
    Tala med en vuxen om du stöter på något nytt som verkar misstänksamt.
  • Grönt ljus: Kör på (Go)! 
    När innehållet är bekant och säkert kan du njuta av det digitala innehållet tryggt.

Källa: Skydda Barn rf, Tryggt i Digitaltrafiken Stop, Slow & Go Trafikljusbroschyren (suojellaanlapsia.fi)