Kesto: 20 min

Askartelutehtävä: Turvapaikka

Tehtävässä jokainen oppilas piirtää tai askartelee pienikokoisen turvapaikan tarjolla olevista materiaaleista. Mikäli aikaa jää yli, voidaan lopuksi tutustua valmiisiin turvapaikkoihin. Tavoitteena on ymmärtää, että turvallisuuden tunne voi syntyä eri asioista eri ihmisille – eikä ole olemassa vain yhtä oikeaa turvapaikkaa.


Tehtävätyyppi
Toteutustapa

Tehtävä:

Alustus: Jokaisella lapsella on oikeus tuntea olonsa turvalliseksi. Missä ja milloin sinulla on turvallinen olo? Kun on turvallinen olo, ei pelota ja on hyvä olla.

Toteutus: Askarrellaan omat turvapaikat pienoiskoossa. Materiaalina voi käyttää mitä vain askartelutarvikkeita. Turvapaikan voi myös piirtää.

Johdattelevia kysymyksiä:

  • Mikä luo sinulle turvaa?
  • Onko siellä paikassa joku turvallinen ihminen?
  • Onko siellä asioita ja tekemistä, mitkä tuovat sinulle iloa ja lohtua?
  • Mitä turvallisessa paikassa ei ainakaan ole?

Jos aikaa jää, voidaan tehdä “turvapaikkavierailuja” ja tutustua toisten turvapaikkoihin.

Tämä tehtävä on mukailtu THL:n oppimateriaalista “Tunne- ja turvataitoja lapsille” (pdf), tekijät Kaija Lajunen, Minna Andell ja Mirja Ylenius-Lehtonen, sivu 89.