Uppgift
Gör en löpbana där olika hinder ställs upp. Utomhus kan banan ritas på marken och föremål som finns på gården, t.ex. käppar och redskap för gårdsspel, placeras som hinder. Banan kan byggas inomhus med hinder som t.ex. dynor, filtar, lådor, stolar osv.
Ni berättar för barnen att de deltar i en Hinderfri hinderlöpning där varje hinder avspeglar något som kan förhindra tillgodoseendet av barnets rättigheter. Tillsammans funderar ni över de hinder som kan påverka barnets liv så att barnets rättigheter inte tillgodoses. Vad kan till exempel utgöra ett hinder för inlärning, välbefinnande, fritid och hobbyverksamhet, rätten att vara sig själv eller rätten att uttrycka sin
egen åsikt?
Barnet springer genom banan och överskrider eller underskrider hindren på det sätt det vill. Vid varje hinder talar barnet om vilket hinder det är fråga om (t.ex. mobbning, fattigdom, att man inte får hjälp med läxorna) och vad som kan hjälpa till att övervinna hindret. (t.ex. att vuxna ska ingripa i mobbning, att alla i samhället ska se till att lärare eller föräldrar har tid att hjälpa individuellt…) Om det känns svårt att hitta på hinder eller lösningar, kan hela gruppen delta genom att ropa förslag till den som rör sig på banan.