Handledaren berättar:
Inlärning är en process. Det betyder att inlärningen består av olika faser och att man inte nödvändigtvis blir färdig vid det första försöket. Alla har en egen inlärningsprocess. Vi lär oss alla i olika takt och på olika sätt. Att lära sig kräver också ihärdighet att gå vidare på inlärningens väg, eftersom det inte alltid går smidigt och i jämn takt att lära sig nytt. Ibland kan det kännas som om det inte sker några framsteg i det som man lär sig, men det kan ändå hända att man lär sig utan att man lägger märke till det. Ibland kan det vara bra att pröva ett annat sätt att lära sig saker och ting eller att be om hjälp vid sådana tillfällen.
Uppgift:
Välj en egen färdighet eller kunskap där ni vill utvecklas ytterligare. Ni skisserar genom att rita eller måla er egen inlärningsväg i form av en karta. Hur ser din inlärningskarta ut? Finns det på kartan vattendrag, berg, skog, byggnader?
Fundera när du gör kartan:
- Från vilken punkt har du börjat?
- Vilka etapper har du haft längs vägen?
- Har det förekommit hinder, omvägar, faror på vägen?
- Finns det på kartan också platser för framgång och insikt, sevärdheter och utsiktsplatser?
- Mot vad vill du gå, dvs. var är målet?
- Var på kartan färdas du för närvarande?