Varaktighet: 45 minuter

Konstuppgift: Välmåendets hus

I uppgiften ritar eller målar eleverna sitt eget välmåendehus, där varje våning representerar viktiga faktorer för deras välmående. De färdiga verken hängs på väggen som en del av ett gemensamt grannskap.


Uppgift:

Läraren delar ut ritnings- eller målningsredskap till eleverna.

Läraren ger anvisningar:

Vårt välmående bygger på olika och även individuella saker. Vissa faktorer, såsom mångsidig kost, tillräcklig sömn, vila och motion, familje- och vänskapsförhållanden i hemmet, i skolan och på fritiden, självbilden och de egna känslorna, är byggstenar för varje människas välmående, men vad består just ditt välmående av?

Eleverna ritar eller målar sitt eget välmåendehus, där varje våning och del av huset beskriver just de välmåendefaktorer som är viktiga för eleven. På vilken grund skulle eleven bygga ett hus? Vad är det viktigaste i elevens vardag? Vilka viktiga människor bor i huset med eleven?

Eleven kan själv välja hur eleven vill återspegla vad olika våningar och delar av huset representerar. Eleven kan använda färger, rita element som anknyter till välmåendefaktorer eller namnge olika delar av välmåendet genom att skriva ner dem. Hur många våningar finns det i elevens hus?

Välmåendehusen bildar ett gemensamt grannskap för klassen, och om ni så önskar kan ni lägga upp dem på en vägg i klassen eller i en korridor.

Tillbehör:

  • Papper, pennor, målarfärg.