Varaktighet: Ingen angiven tid

Medieuppföljning av barnets rättigheter

Eleverna följer under en veckas tid olika medier och samlar två exempel av publicerade innehåll som behandlar barnets rättigheter. Av observationerna sammanställs ett sammandrag där texternas betydelse och synvinklar behandlas med hjälp av stödfrågor.


Uppgift

Eleverna följer under en veckas tid olika medier och väljer två exempel på artiklar eller inlägg om hur barnets rättigheter syns i den offentliga debatten och i publicerade innehåll. Exempel kan sökas till exempel på nyheterna, i sociala medier, TV-program, YouTube eller andra mediekanaler. 

För att hitta mer detaljerad information om barnets rättigheter kan eleverna till exempel besöka webbplatsen lapsenoikeudet.fi, eller @lapsenoikeudet på Instagram och TikTokissa (åldersgräns13 år, webbversionen kräver inte inloggning). 

Varje elev skriver ett sammandrag på 1–1,5 sidor om sina observationer. I skrivelsen ska de berätta på vilket sätt varje publikation eller inlägg tar upp till barnets rättigheter och på vilken mediekanal de hittade sina exempel. Om exemplet finns på webben kan det länkas till sammandraget. 

Stödfrågor till hjälp för skrivandet: 

  • Till vilken av barnets rättigheter hänvisas det oftast i publikationerna? (t.ex. rätten till integritet, säkerhet, delaktighet, vila…)
  • Tycker du att exemplen är positiva eller oroväckande?
    Varför?
  • Vems röst hörs i publikationerna? Vems röst saknas?
  • Hittade du under din uppföljning medier som tydligt riktar sitt innehåll till barn eller unga?
  • Väckte någon publikation särskilda känslor eller tankar hos dig? Varför?