Uppgift:
Barnen lär sig att känna barnets rättigheter tillsammans. Ni behöver föremål som hänför sig till barnets rättigheter och som barnen lätt kan känna igen.
Till exempel:
- Plåster eller gasväv (ett barn har rätt att få vård och hjälp om det insjuknar eller skadas)
- Leksak (ett barn har rätt till lek och fritid)
- Faktabok eller nyhetstidning för barn (ett barn har rätt till information)
- Äpple eller annan mat (ett barn har rätt till mat)
- Klädplagg (ett barn ska få tillräckligt med kläder)
- Dockföräldrar från ett dockhem eller vuxna pappersdockor o.d. (ett barn har rätt till skydd, stöd och omsorg av sina föräldrar och andra trygga vuxna)
- Födelseattest som ni själva pysslat (ett barn har rätt till ett namn, hemland och medborgarskap)
- Ett litet hus eller en bild på ett hem (ett barn har rätt till ett hem)
- Abc-bok eller annan skolbok (ett barn har rätt att gå i skola)
- Hjärta (ett barn har rätt till liv, omsorg, närhet och värme)
Föremålen placeras på golvet eller på bordet så att barnen kan se dem. Barnen blundar och under tiden tar läraren bort ett föremål. Barnen öppnar ögonen och försöker gissa vad som saknas. När barnen kommit på det föremål som saknas, frågar läraren av barnen på vilket sätt föremålet hänför sig till barnets rättigheter.
Ni diskuterar ämnet på ett sätt som lämpar sig för barnens ålder.