Uppgift
Diskutera tillsammans i klassen hur samhället skulle se ut om en elev i högstadiet skulle väljas till beslutsfattare i stället för en inflytelserik vuxen. Uppgiften hjälper eleverna att tänka på sin egen ställning i samhället. Samtidigt påminner den om att barn har rätt att bli hörda också i det politiska beslutsfattandet.
Diskutera vilka ändringar ett barn med beslutanderätt skulle införa i barnens och de ungas vardag i Finland. Och vilka slags samhällsfunktioner är redan nu tillräckligt välfungerande ur ett barns synvinkel? Anteckningar kan göras på tavlan om observationerna.
Diskussionen kan föras utifrån följande stödfrågor:
Vilka ändringar skulle ett barn med beslutanderätt göra:
I skolor
- Vilka ämnen skulle undervisas i skolan?
- Hurdan skolmat skulle serveras?
- Hur långa skollov skulle skoleleverna ha?
- På vilket sätt skulle skolorna stöda elevernas ork och välmående?
- Hur skulle mobbning förhindras?
Hobbyer och fritid
- Vilka typer av avgiftsfria hobbyer/fritidssysselsättningar skulle man ordna för barn och unga?
- Hurdana lokaler skulle barn och unga få till sitt förfogande i varje kommun?
- Vad skulle finnas i dessa lokaler?
I samhället
- Hurdana lagar skulle barn eller unga stifta?
- Hur skulle ett beslutsfattande barn främja världsfreden och säkerheten?
- Hur skulle han eller hon ändra den rådande situationen?