Varaktighet: 20 minuter

Diskussion: Barn som beslutsfattare

I diskussionsuppgiften får eleverna inbilla sig att ett barn har rätt att fatta beslut. Eleverna betraktar barns och ungas vardag i Finland och diskuterar hurdana ändringar de önskar i samhället.


Uppgift

Diskutera tillsammans i klassen hur samhället skulle se ut om en elev i högstadiet skulle väljas till beslutsfattare i stället för en inflytelserik vuxen. Uppgiften hjälper eleverna att tänka på sin egen ställning i samhället. Samtidigt påminner den om att barn har rätt att bli hörda också i det politiska beslutsfattandet.

Diskutera vilka ändringar ett barn med beslutanderätt skulle införa i barnens och de ungas vardag i Finland. Och vilka slags samhällsfunktioner är redan nu tillräckligt välfungerande ur ett barns synvinkel? Anteckningar kan göras på tavlan om observationerna.

Diskussionen kan föras utifrån följande stödfrågor:  

Vilka ändringar skulle ett barn med beslutanderätt göra: 

I skolor 

  • Vilka ämnen skulle undervisas i skolan?
  • Hurdan skolmat skulle serveras?
  • Hur långa skollov skulle skoleleverna ha?
  • På vilket sätt skulle skolorna stöda elevernas ork och välmående?
  • Hur skulle mobbning förhindras?

Hobbyer och fritid 

  • Vilka typer av avgiftsfria hobbyer/fritidssysselsättningar skulle man ordna för barn och unga?
  • Hurdana lokaler skulle barn och unga få till sitt förfogande i varje kommun?
    • Vad skulle finnas i dessa lokaler?

I samhället

  • Hurdana lagar skulle barn eller unga stifta?
  • Hur skulle ett beslutsfattande barn främja världsfreden och säkerheten?
  • Hur skulle han eller hon ändra den rådande situationen?