Varaktighet: 20 minuter

Identifiera barnets rätt att höra till

I uppgiften tittar man tillsammans på bilder av olika vardagliga situationer och funderar om barnets rätt att höra till förverkligas. Slutligen diskuterar man hur barnets rätt att tillhöra kan tillgodoses bättre i vardagen.


Uppgift:

Läraren visar för eleverna ett bildspel (pdf) med vardagliga situationer som förklaras med hjälp av bildtexter. Barnets rätt att höra till eller höras antingen förverkligas i situationerna eller inte. 

Eleverna får till uppgift att visa tummen upp om de upplever att barnets rätt att höra till förverkligas, eller visa tummen ned om de anser att rätten inte tillgodoses. Vid behov kan eleverna i samband med tummen visa en glad eller sorgsen min. 

Slutligen kan man tillsammans diskutera de situationer som visas på bilderna: 

  • Känner du igen situationerna?
  • Hurdana känslor kan sådana situationer väcka?
  • På vilket sätt kan vi agera i situationer där barnet inte får en känsla av tillhörighet?