Uppgift:
Handledaren introducerar uppgiften: Varje barn och ung person har inte bara rätt att höra till en gemenskap utan också rätt att bli hörd. Vars och ens åsikt är viktig, och varje åsikt kan hjälpa oss att förstå varandra bättre. I den här uppgiften kan vi med rörelser berätta om våra åsikter.
Det rekommenderas att uppgiften utförs i en lokal där det är möjligt att röra sig fritt. Uppgiften kan utföras till exempel som inledande uppmjukning eller för att göra sig av med överskottsenergi.
I lokalen utses två motsatta väggar eller andra separata punkter. Den ena väggen betyder ”av samma åsikt” och den andra ”av annan åsikt”. I mitten av lokalen kan ni också märka ut en punkt som betyder ”kan inte säga”.
Handledaren läser upp olika påståenden. Deltagarna rör sig till den punkt som motsvarar deras åsikt om det påstående som handledaren läste upp. Sättet att förflytta sig mellan punkterna anges alltid före varje påstående. Deltagarna kan förflytta sig genom att till exempel löpa, marschera, gå på tå eller genom björngång eller krabbgång.
Om man vill uppmuntra deltagarna att läsa eller hitta på egna påståenden, kan ni till exempel vid varje omgång den deltagare som först hunnit fram till sin åsiktspunkt hitta på följande påstående och besluta hur gruppen ska röra sig under nästa påstående.
Exempelpåståenden:
- Det är viktigt att alla har vänner
- Gruppen fungerar bäst när handledaren ensam beslutar om allt
- Jag har lärt mig nya färdigheter i den här gruppen
- Alla gillar samma saker som jag
- Jag behöver inte bry mig om andras åsikter
- Ingen får diskrimineras
- I gruppen är allas åsikter lika viktiga
- I gruppen ska man alltid vara av samma åsikt
- Jag blir hörd i den här gruppen