Varaktighet: 20 minuter

Pysseluppgift: Trygghetsplats

I uppgiften ritar eller pysslar varje elev en liten trygg plats med hjälp av material som finns tillgängligt. Om det finns tid kvar i slutet kan ni titta på varandras färdiga trygghetsplatser. Målet är att förstå att känslan av trygghet kan komma från olika saker för olika personer – det finns inte bara ett rätt sätt att känna sig trygg.


Uppgift:

Inledning: Varje barn har rätt att känna sig tryggt. Var och när känner du dig trygg? När du känner dig trygg är du inte rädd och du mår bra.

Vi pysslar egna trygghetsplatser i miniatyrstorlek. Som material kan ni använda all slags pysselmaterial. Ni kan också rita en trygghetsplats.

Ledande frågor:

  • Vad skapar trygghet för dig?
  • Finns det en trygg person där?
  • Finns det saker och sysslor där som ger dig glädje och tröst?
  • Vad får det inte finnas på en trygghetsplats?

Om ni har tid kan ni göra ”besök till trygghetsplatser” och bekanta er med andras trygghetsplatser.

Den här uppgiften har skapats utifrån THL:s undervisningsmaterial “Tunne- ja turvataitoja lapsille”(på finska, pdf), sida 89, skribenter Kaija Lajunen, Minna Andell och Mirja Ylenius-Lehtonen.