Varaktighet: 10 minuter

Aktivitetsbetonad uppgift: Hämta åt mig!

Leken bygger på snabbhet och igenkänning av föremål som har med lärande att göra. Klassen delas in i två lag som ställer sig i kö. Läraren ber de första i kön att hämta ett visst föremål från klassrummet. Det lag som hämtar föremålet snabbast får en poäng, och sedan är det nästa elever i tur. Leken kan anpassas efter omgivningen, till exempel med föremål som finns utomhus eller i gymnastiksalen.


Uppgift:

En lek där läraren ber barnen att hämta till läraren vad som helst finns utomhus/inomhus. Det som begärs kan vara vad som helst, men allt har med inlärning att göra.

Läraren ger anvisningar:

Ni delar upp klassen i två köer. De första i kön ombeds hämta ett föremål/en sak som finns i klassrummet. Efter det ställer deltagarna sig i kön och nästa i kön hämtar ett föremål osv. Det lag vars spelare snabbare ger läraren den begärda saken vinner.

OBS! Kom ihåg att man inte får röra t.ex. andras ryggsäckar eller andra personliga tillhörigheter.

Exempel på saker som läraren kan begära:

Ge mig något med vilket jag kan…

  • Skriva
  • Färga
  • Bygga
  • Musicera
  • Läsa
  • Lära mig språk
  • Räkna
  • Studsa
  • Undersöka

Psst. Leken kan anpassas efter var lektionen ordnas. Till exempel utomhus kan man utnyttja saker som finns i naturen eller i en idrottssal olika motionsredskap.